Dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas efter engelskans "General Data Protection Regulation", innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter.
Dataskyddsförordningen gäller från den 25 maj 2018 och ersätter Personuppgiftslagen (PuL). Den nya förordningen ger oss alla större rätt att bestämma över våra personuppgifter.
Förordningen syftar bland annat till att:
Stärka medborgarnas grundläggande rättigheter i den digitala tidsåldern genom att ge dem kontroll över hur deras personuppgifter används
Underlätta för näringslivet genom att förenkla regelverken på den digitala gemensamma marknaden
Få organisationer att ta ansvar för hur de behandlar personuppgifter
Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
En behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling oberoende av om den sker automatiserat eller inte. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, lagring, bearbetning och radering.
Personuppgifter som lämnas till Devise Partners AB, 556714-2343, ("Devise"), som är personuppgiftsansvarig, kommer att samlas in, behandlas och lagras av Devise för att bolaget ska kunna förbereda, tillhandahålla och administrera produkter och tjänster till dig som kund samt fullgöra ingångna avtal. Det grundläggande ändamålet med vår behandling av personuppgifter är för att Devise ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt lag eller andra författningar.
Devise måste också följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:
Kontrollera och verifiera din identitet
Följa upp och analysera dina transaktioner för att förebygga eller upptäcka bedrägerier, penningtvätt och andra brott
Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till rådgivning avseende värdepapper eller portföljförvaltning
Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till rådgivning avseende försäkringslösning
Rapportera till myndigheter såsom Skatteverket och Finansinspektionen
För oss på Devise är det viktigt att behandla personuppgifter med största omsorg. Därför välkomnar vi den nya förordningen, eftersom den stärker våra kunders ställning och deras rättigheter till sina egna uppgifter.
För oss som bedriver försäkringsförmedling med tillhörande sidotillstånd samt som anknutet ombud till värdepappersbolag har dataskydd alltid varit centralt. Vi är beroende av våra kunders förtroende att hantera och skydda deras uppgifter. Först då kan vi erbjuda tjänster och råd som är anpassade till varje individs speciella behov. Vi värnar om detta förtroende.
De personuppgifter vi hanterar relaterar till följande kategorier (med exempel inom parentes):
Grundläggande personuppgifter (personnummer, namn, kontaktuppgifter, ID-nummer)
Kompletterande personuppgifter vilka krävs för grundläggande kundkännedom KYC (individuell information om ekonomiska, finansiella, civilrättsliga, skatterättsliga förhållanden. Personliga preferenser avseende t ex riskacceptans, placeringshorisont, särskilda önskemål som är av betydelse för Devises rådgivning samt information och bedömningar av din kunskap och erfarenhet avseende finansiella instrument och olika typer av försäkringslösningar.)
Bedömning och klassificering (enligt regler kring penningtvätt, värdepappershandel eller skattskyldighet i USA)
Avtal (all typ av information kopplad till avtal såsom kund-, rådgivnings- och portföljförvaltningsavtal, försäkringsavtal samt fullmakter)
Finansiella transaktioner (Värdepappersaffärer)
Kommunikation (via brev och E-post)
Granskningsloggar (Rådgivningsverktyg)
Vi samlar in personuppgifterna direkt från dig, till exempel när du vill ingå ett avtal om portföljförvaltning, rådgiven depå eller försäkringsaffär. Vi uppdaterar normalt uppgifterna avseende portföljförvaltning årligen och i samband med rådgivningstillfället avseende rådgiven depå och försäkring.
Avseende juridiska personer samlas även uppgifter in från Bolagsverket då i form av registreringsbevis.
Vi samlar inte in fler uppgifter än de vi behöver för att kunna leverera de tjänster du vill ha eller som olika lagar eller myndighetsbeslut kräver att vi samlar in.
För att kunna leverera våra tjänster är det många gånger nödvändigt att vi delar personuppgifter med andra bolag eller leverantörer som arbetar för vår räkning.
Exempel på när vi delar dina personuppgifter är:
Vi ställer samma krav på sekretess och säkerhet på våra samarbetspartner som om vi själva behandlat uppgifterna. Gentemot dig som kund svarar vi alltid för att hanteringen av personuppgifterna sker korrekt.
I vissa speciella fall kan vi även överföra personuppgifter till organisationer i s.k. tredjeländer (länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES). Sådana överföringar kan göras om följande villkor uppfylls.
Vi samlar in, behandlar och analyserar uppgifter om användningen av våra webbsidor. Trafikdata är uppgifter kopplade till besökare på webbsidan och uppgifterna som hanteras i kommunikationsfält för att skicka distribuera eller göra meddelanden tillgängliga.
Vi använder cookies och liknande teknik för att leverera produkter och tjänster till dig, erbjuda dig en säker onlinemiljö, hantera vår marknadsföring och ge dig en bättre onlineupplevelse, följa upp webbplatsens prestanda samt göra innehållet på våra websidor mer relevant för dig. Informationen används inte för att identifiera enskilda besökare, förutom när det gäller kunder inloggade via internetportal.
Du kan ange i webbläsarens inställningar om du vill tillåta eller inte tillåta cookies. Om du väljer att inte tillåta cookies kan du använda våra websidor och en del tjänster men användningen av vissa funktioner och delar av vår webbplats och tjänster kan vara kraftigt begränsad.
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter.
Om du avslutar en produkt eller tjänst hos Devise behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till rådgivningen, produkten eller tjänsten under en viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i minst fem år och högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt.
Du kan när som helst få information om vilka personuppgifter om dig som vi hanterar. Om du önskar sådan information kontaktar du oss enklast via info@devise.se
Om du upptäcker att vi har felaktiga uppgifter om dig korrigerar vi dessa så snart vi uppmärksammas på det. Kontakta oss på info@devise.se om vi behöver korrigera felaktiga personuppgifter om dig
Du kan begära radering eller begränsning av registrerade uppgifter under förutsättning att det inte står i strid mot gällande lagkrav, krav i författning eller myndighets beslut som är överordnat dataskyddsförordningen.
Om du har frågor eller synpunkter kring hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på info@devise.se eller ringa på 031- 80 80 80.
Du kan också kontakta vår klagomålsansvarige eller tillsynsmyndigheten, Datainspektionen, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.
Du kan kontakta vår klagomålsansvarig via mail: klagomalsansvarig@devise.se och tillsynsmyndigheten via www.datainspektionen.se.
Devise Partners AB, 556714-2343, (nedan kallad Devise) erbjuder förmögenhetsrådgivning åt privatpersoner, företag, institutioner och stiftelser samt förmedlar försäkringslösningar inom förmögenhets- och pensionsområdet. Genom avtal med Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB, 556324-5447, (nedan kallad SVP) erbjuds Devises kunder investeringsrådgivning och orderhantering avseende finansiella instrument samt portföljförvaltning.
Med tillstånd från Finansinspektionen bedriver Devise försäkringsförmedlingsverksamhet avseende: Livförsäkring (direkt), Tilläggsförsäkring till livförsäkring (direkt), Försäkring anknuten till värdepappersfonder (direkt), Lång olycksfall- och sjukförsäkring (direkt) och Olycksfalls- och sjukförsäkring (direkt). Finansinspektionen är också den tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över Devises verksamhet inom dessa områden. Finansinspektionen kan på begäran också lämna upplysning om huruvida en anställd hos Devise har rätt att förmedla försäkring och om denna rätt är begränsad till visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. Finansinspektionens kontaktuppgifter är: Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, tel 08-787 80 00, e-post finansinspektionen@fi.se, websida www.fi.se. Devises kontaktuppgifter är: Lilla Bommen 1, 411 04 Göteborg, tel 031-80 80 80, e-post info@devise.se, websida www.devise.se.
Finansinspektionens tillsyn omfattar inte annan förekommande verksamhet än försäkringsförmedling. Devise står under Konsumentverkets tillsyn vad avser marknadsföring. Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad. Tel. 0771-42 33 00, e-post konsumentverket@konsumentverket.se, websida www.konsumentverket.se.
Devise är registrerat hos Bolagsverket avseende Livförsäkring (klass 1A, 1B, 3 och 4) samt Skadeförsäkringar grupp A. Devises registrering kan kontrolleras hos Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, tel 0771-670 670, e-post bolagsverket@bolagsverket.se, websida www.bolagsverket.se.
Devise tillhandahåller rådgivning om de försäkringsprodukter och försäkringsbaserade investeringsprodukter som Devise distribuerar samt om de finansiella instrument som i förekommande fall kan ingå i en försäkringsprodukt. Devise agerar för kundens räkning vid förmedling av försäkring. Det föreligger ej något uppdragsförhållande mellan Devise och något försäkringsföretag. Devise kan erbjuda regelbunden bedömning avseende lämpligheten av de försäkringsbaserade investeringsprodukter Devise rekommenderat efter särskild överenskommelse. I annat fall sker inte någon regelbunden sådan bedömning.
Devise är vidare också anknutet ombud till SVP vilket innebär att du som kund till Devise också är kund till SVP. SVP är ett svenskt värdepappersbolag med tillstånd, och under tillsyn, av Finansinspektionen att verka enligt lagen om värdepappersmarknaden. Genom att vara anknutet ombud kan Devise verka under SVP:s tillstånd och namn med investeringsrådgivning och orderförmedling av värdepapper. SVP tar då ansvar för att denna verksamhet följer de regler och riktlinjer som råder på värdepappersmarknaden och att du som kund erhåller det kundskydd du har rätt till. SVP:s kontaktuppgifter är: Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (org.nr: 556324-5447) Grev Turegatan 14, 114 46 Stockholm, e-post info@svenskvpservice.se, websida www.svenskvpservice.se. SVP ägs till största del av Primrose Partners AB, 559129-5604 (nedan kallat Primrose) och Devise är en av flera minoritetsägare i Primrose. Devise är dessutom direkt minoritetsägare i SVP. Primrose är också moderbolag till det helägda dotterbolaget Strukturinvest Fondkommission AB, 556759-1721, (nedan kallat Strukturinvest).
Eftersom rådgivning kan ske under Devises egna tillstånd eller under SVP:s tillstånd kommer Devise att vid rådgivning lämna information om under vilket tillstånd rådgivningen sker.
Genom avtal med SVP använder Devise i första hand Strukturinvest som depåinstitut. Då Devise och SVP har långtgående systemtekniskt samarbete med Strukturinvest erbjuds normalt Devises kunder depå eller Investeringssparkonto (ISK) hos Strukturinvest utan att först utreda om det i det enskilda fallet kan finns lämpligare depåinstitut.
Inom försäkringsområdet erbjuder Devise f n försäkringslösningar från Skandia, Futur Pension, SPP och Idun Liv. Devise utreder vanligtvis inte andra alternativ även om avtal finns med ett flertal andra försäkringsbolag. Löpande utreder och fastslår Devise vilka försäkringsbolag och försäkringslösningar som skall erbjudas kunderna utifrån en helhetssyn. Devise genomför med andra ord ingen opartisk analys. Med opartisk analys menas att opartiskt analysera marknadens samtliga alternativ. Devise har ingen ägarkoppling till något försäkringsbolag. Devise innehar inget kvalificerat aktieinnehav i något försäkringsbolag och inget försäkringsbolag innehar ett kvalificerat aktieinnehav i Devise.
Inom värdepappersområdet sker rådgivning huvudsakligen av fonder och i viss utsträckning strukturerade produkter. Devise erbjuder i första hand sådana fonder som upptagits på Strukturinvests fondlista. Dessa fonder har Strukturinvest valt ut efter ett helhetsperspektiv med utgångspunkt från bl a fondernas bedömda kvalitet, risk, grad av aktiemarknadsberoende, geografisk inriktning, branschinriktning, kostnader och ersättningar etc. Fondlistan uppdateras löpande. Utöver de fonder som upptagits på Strukturinvests fondlista har Devise valt att komplettera utbudet av fonder med fonder som Devise finner intressanta att erbjuda sina kunder utöver de som upptagits på Strukturinvests fondlistan. I dessa fall har Devise analyserat fonderna enligt de urvalskriterier som angivits ovan. Devise utreder vanligtvis inte andra konkurrerande fondalternativ i samband med individuell rådgivning. Aktuell fondlista kan erhållas på begäran samt finns tillgänglig på Strukturinvests hemsida www.strukturinvest.se. Devise begränsar normalt rådgivningen av strukturerade produkter till sådana produkter som marknadsförs av Strukturinvest, Garantum, Erik Penser och Mangold. Devise genomför med andra ord ingen opartisk analys varken vid fondurval eller vid val av strukturerade produkter. Med opartisk analys menas att opartiskt analysera marknadens samtliga alternativ.
På uppdrag av Devise erbjuder SVP portföljförvaltning för Devises kunder enligt de s k Devise-portföljerna. För närmare information om dessa hänvisas till dokumentet Beskrivning och Riktlinjer för de s k Devise-portföljerna som kan erhållas på begäran. Devises kunder erbjuds på detta sätt portföljförvaltning med olika risknivåer som är avsedda att tillgodose de flesta av Devises kunders önskemål och behov. I vissa fall kan Devise komma fram till att en kund inte lämpar sig för någon av de förvaltningsstrategier som SVP erbjuder Devises kunder, varvid kunden i sådant fall informeras om detta. Devise förmedlar normalt endast portföljförvaltningsuppdrag till SVP och utreder därför inga andra portföljförvaltningsalternativ.
Som övrig verksamhet förmedlar Devise i begränsad omfattning även utvalda onoterade tillgångar till en begränsad krets bland Devises kunder. Om rådgivning och förmedling av onoterade tillgångar i privata bolag sker inom ramarna för en försäkringslösning gäller sedvanliga kundskyddsregler och Devises ansvarsförsäkring. Då sådan placering inte sker inom försäkring omfattas inte rådgivning och förmedling av sedvanliga kundskyddsregler och omfattas inte av Devises ansvarsförsäkring. När rådgivning och förmedling görs av placeringar i publika onoterade bolag sker rådgivning med stöd av SVP:s tillstånd och sedvanliga kundskyddsregler och ansvarsförsäkringar gäller.
Sammanfattning av instruktioner för undvikande av intressekonflikter,
Devise skall vidta alla rimliga åtgärder för att identifiera intressekonflikter mellan å ena sidan det egna bolaget, inbegripet ägare, ledning och personal och å andra sidan Devises kunder, eller mellan två kunder, som uppstår vid tillhandahållandet av förmedlingstjänster och sidotjänster eller en kombination av sådana tjänster. Regler och riktlinjer finns därför som sörjer för att sådana konflikter, i möjligaste mån, inte påverkar kundernas intressen negativt. Dessa regler och riktlinjer kan i sin helhet beställas från Devise.
Bolaget har identifierat att potentiella intressekonflikter kan uppkomma bland annat i följande fall:
- om Bolaget erhåller incitament från tredje part,
- om Bolaget tar emot order avseende köp eller sälj i samma finansiella instrument från flera kunder samtidigt, eller
- om relevanta personer handlar i finansiella instrument som Bolaget mottager och vidarebefordrar order i.
Intressekonflikter kan även uppstå i andra fall än ovanstående och medarbetare ska ha ett kritiskt förhållningssätt och löpande identifiera potentiella intressekonflikter.
Ytterligare intressekonflikter föreligger då Devise även är delägare i Strukturinvest (indirekt via minoritetsägande i Primrose), SVP, Granit Fonder AB (556787-7088), 10Ten AB (559002-7099) och därmed kan vara berättigad till aktieutdelning ifall sådan ges. Eventuella aktieutdelningar från Primrose, SVP respektive Granit Fonder AB baseras på bidraget till bolagens intäkter och är inte kopplade till ägarandel.
Devise har identifierat ett antal intressekonflikter som hanteras enligt de interna regler och riktlinjerna som Devise har upprättat. Arbetet med att identifiera intressekonflikter pågår kontinuerligt i det dagliga arbetet och behandlas löpande på Devises styrelsemöten. Vid utbildning av Devises personal läggs stor vikt vid etiskt agerande och hantering av intressekonflikter.
Om de interna reglerna och riktlinjerna inte tillräckligt skyddar kundens intresse ska Devise på ett tydligt sätt upplysa kunden om intressekonfliktens allmänna art och orsaken till den innan den aktuella tjänsten utförs. Om det beslutas att en sådan intressekonflikt inte går att hantera så ska Devise inte genomföra affären för kunds räkning utan att informera kunden om detta och avbryta genomförandet av affären såvida kunden inte uttryckligen begär att affären ska genomföras trots intressekonflikten. Dock skall den information som lämnas i detta dokument, om kända och här redovisade intressekonflikter, inte anses utgöra något hinder för de tjänster Devise erbjuder och kräver därmed inget uttryckligt samtycke. De intressekonflikter som här avses avser Devises minoritetsägande i Primrose (och därmed indirekt i Strukturinvest), SVP, Granit Fonder och 10Ten Fonder samt att Strukturinvest för närvarande regelmässigt väljs som depåinstitut.
Devises ansvarsförsäkring hos QBE Insurance (Europe) Ltd, filial Sverige, gäller för skadeståndsskyldighet enligt 4 kap. 16 § lagen (2018: 1219) om försäkringsdistribution samt skadeståndsskyldighet enligt 5 kap. 7 § lagen om försäkringsförmedling (SFS 2005:405). Försäkringsbelopp: EUR 1 300 380 per skada, dock maximalt EUR 2 600 750 för respektive försäkringsperiod. Försäkringen gäller för krav som för första gången framställs mot försäkrad under försäkringstiden, dock endast under förutsättning att skadan orsakats efter den 1 april 2013 (retroaktivt datum). Observera att en skadelidande får rikta krav på ersättning direkt mot försäkringsgivaren i den mån ersättning inte lämnats av Devise och att ett sådant krav måste framställas inom skälig tid. Ansvarsförsäkringen är en gruppförsäkring tecknad av Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM) som Devise har anslutit sig till.
Kontaktuppgifter till QBE Insurance (Europe) Ltd, filial Sverige: Sveavägen 9 111 57 Stockholm, tel: 08-587 514 00, www.qbe.se.
SVP:s ansvarsförsäkring hos AIG Europe S.A., filial Sverige, gäller för ren förmögenhetsskada som avser värdepappersaffärer och som även täcker Devises värdepappersaffärer som förmedlas via SVP. Försäkringsbelopp: 10.000.000 kronor per skada, dock maximalt 20.000.000 kr per försäkringsperiod. Observera att en skadelidande får rikta krav på ersättning direkt mot försäkringsgivaren i den mån ersättning inte lämnats av SVP och att ett sådant krav måste framställas inom skälig tid.
Kontaktuppgifter till AIG Europe S.A., filial Sverige: Box 3506, 103 69 Stockholm, tel: 08-506 920 00, www.aig.se.
I normalfallet betalar Devises kunder ett rådgivningsarvode för att erhålla rådgivning av Devise. Om rådgivningen sker inom ramarna för en försäkringslösning administreras arvodet vanligtvis av försäkringsbolaget. I annat fall administrerar det valda depåinstitutet arvodet.
Vid förmedling av försäkring och finansiella instrument erhåller Devise vanligtvis ersättningar från försäkrings-, fond- och produktbolag och kan därför ha incitament att föreslå vissa placeringar eller försäkringar framför andra. Devise dokumenterar och redovisar individuellt samtliga engångsersättningar som Devise erhåller från tredje part, med ersättningsbelopp, om detta är känt vid tillfället för förmedlingen. Löpande ersättningar och ersättningar som inte är kända till sitt belopp vid förmedlingstillfället redovisas och dokumenteras istället i form av vilken procentuell ersättning som erhålls i den mån det är möjligt. I annat fall sker redovisning och dokumentation av grunderna för ersättningen.
De kunder som så önskar kan mot ett förhöjt rådgivningsarvode individuellt erhålla samtliga de ersättningar från försäkrings-, fond- och produktbolag samt depåinstitut som Devise annars skulle ha erhållit. Denna möjlighet villkoras bl a av att kunden väljer Strukturinvest som depåinstitut då det f n endast är detta depåinstitut som har avtal med SVP och som erbjuder nödvändigt systemstöd. Samtliga villkor erhålls på begäran.
Vid portföljförvaltning utgår ett särskilt förvaltningsarvode som administreras av SVP för vidare befordran till Devise. SVP erhåller en ersättning om 1/7-del av det förvaltningsarvode som erläggs av kunderna. Därutöver betalar Devise ett arvode till SVP för det förvaltningsuppdrag som Devise lämnat till SVP. Samtliga ersättningar som erhålls av SVP från tredje part återförs individuellt till respektive förvaltningsdepå snarast efter att ersättningen erhållits av SVP. I sådana eventuella fall där medel inte kan återföras till kundens förvaltningsdepå kommer istället utbetalning ske kontant till av kunden angivet konto.
För fördjupad information hänvisas till bilagan ”Information om avgifter och ersättningar”.
Devises rådgivare är delägare i Devise. De har fast lön och erhåller inga provisioner.
Devise kategoriserar normalt alla kunder som ”icke professionella”. Om kunden vill byta kategori till professionell eller jämbördig motpart ska särskild begäran om detta göras hos Devise.
Det språk som tillämpas i all kommunikation gentemot kunder är svenska och all kommunikation sker via mejl, telefon och brev i nämnd ordning.
Bolaget kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation). Syftet med behandlingen är fullgörandet av Devises åtagande mot dig som kund. Uppgifterna kan komma att behandlas av andra bolag för att vi ska kunna utföra det uppdrag vi fått från dig. Fullständig information om hur vi behandlar personuppgifter återfinns på vår hemsida www.devise.se.
Om du som kund av någon anledning är missnöjd med den rådgivning du fått av Devise, och inte löser problemet med din rådgivare hos Devise, kan du framföra ett kundklagomål. Beroende av om rådgivningen skett under Devises eller SVP:s tillstånd ska du vända dig till antingen Devises klagomålsansvarige eller SVP:s klagomålsansvarige. Om du är osäker ombeds du kontakta någon av dessa som kan informera om vem som ska handlägga ärendet. Klagomålet ska framföras skriftligen till:
Svensk Värdepappersservice AB Devise Partners AB
Grev Turegatan 14, 4tr Lilla Bommen 1
114 46 Stockholm 411 04 Göteborg
E-post: klagomalsansvarig@svenskvpservice.se E-post: klagomalsansvarig@devise.se
För övrig information se www.svenskvpservice.se För övrig information se www.devise.se
Konsumenter kan få vägledning hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå och hos Konsumenternas Försäkringsbyrå. Konsumenter kan få eventuell tvist prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller vid allmän domstol. Kontaktuppgifter till ARN är: Box 174, 101 23 Stockholm, tel 08-508 860 00, websida www.arn.se. Näringsidkare kan få eventuell tvist prövad vid allmän domstol.
Devise erhåller i normalfallet rådgivningsarvode från kund för försäkrings- och investeringsrådgivning som sker på depå inom eller utom försäkring samt på Investeringssparkonto (ISK). Rådgivningsarvodet administreras antingen av försäkringsbolaget, om förvaltningen sker inom ramen för en depåförsäkring och som erbjuder sådan arvodesadministration, eller det valda depåinstitutet där värdepappersdepån finns. Devise erhåller ersättningen månadsvis eller kvartalsvis beroende på försäkringsbolagets eller depåinstitutets rutiner och belastas kundens depå eller försäkring i motsvarande intervaller. Utöver ersättningen som erhålls från kund kan Devise komma att erhålla vissa ersättningar från tredje part enligt vad som anges i detta dokument.
Kunder som valt att teckna Premium Netto-avtal erhåller försäkrings- och investeringsrådgivning med ett förhöjt rådgivningsarvode. De kunder som ingått ett Premium Netto-avtal erhåller då den ersättning som Devise annars hade erhållit från tredje part enligt vad som anges i detta dokument. I möjliga fall sker detta genom att försäkringar och placeringar nettohandlas. I övriga fall överförs sådana ersättningar till kundens depå, ISK eller försäkring av det depåinstitut som administrerar sådana ersättningar. F n är det endast Strukturinvest Fondkommission som administrerar allokering av tredjepartsersättningar till kundens depå. I de fall rådgivningsarvodet administreras av depåinstitutet behåller dessa 10% som ersättning för att de administrerar rådgivningsarvodet för Devises räkning.
I vissa fall kan Devise komma att erhålla ersättning från annan part än kund. Ersättningarna utgörs normalt av löpande ersättningar som grundar sig på aktuella marknadsvärden, men skulle i undantagsfall också kunna utgöras av engångsersättningar (s k upfront-ersättning) eller en kombination av löpande ersättning och engångsersättning. I de fall Devise kan komma att erhålla en engångsersättning som är möjlig att fastställa till ett på förhand känt belopp kommer detta belopp att redovisas i den rådgivningsdokumentation som upprättas i samband med rådgivningen. I de fall där den löpande ersättningen till Devise är på förhand känd till sin procentandel av aktuellt marknadsvärde redovisas procentandelen i den rådgivningsdokumentation som upprättas i samband med rådgivningen.
Nedan redovisas de vanligaste förekommande ersättningarna för försäkring, ISK, portföljförvaltning, strukturerade produkter och fonder. Vid varje enskilt rådgivningstillfälle redovisas de för rådgivningstillfället relevanta ersättningarna i den dokumentation som upprättas i samband med rådgivningen.
För kunder som valt att ingå ett Premium Netto-avtal erhåller Devise inga ersättningar från tredje part då förvaltning sker inom depåförsäkring eller ISK som omfattas av avtalet.
Devise erbjuder sina kunder portföljförvaltning via Svensk Värdepappersservice AB (SVP). Förvaltningsarvodet uppgår till 0,7% per år.
Devises ersättning för portföljförvaltning hos SVP är 0,6 % per år beräknat på marknadsvärdet av det förvaltade kapitalet. SVP administrerar ersättningen till Devise med ett avdrag om 180.000 kr per år. Ersättningen betalas ut månadsvis med 0,05% av det förvaltade kapitalets marknadsvärde med ett avdrag om 15.000 kr. Devise erhåller inga tredjepartsersättningar kopplade till förvaltningen av de portföljförvaltade depåerna då alla sådana ersättningar återförs till de portföljförvaltade depåerna.
Vid förvaltningsavtal med ett förvaltat kapital om lägst 50 mkr upprättas individuellt anpassade avtal där ersättningen kan avvika från den som beskrivs ovan.
Devise förmedlar i förekommande fall kapitalförsäkringar i sådana fall där det bedöms vara lämpligt och passande för en enskild kund. I begränsad utsträckning förmedlar Devise även pensionsförsäkringar, rena livförsäkringar samt kompletterande riskförsäkringar såsom sjukförsäkring, sjukvårdsförsäkring, efterlevandeförsäkring, återbetalningsskydd o dyl.
Devise erhåller vanligtvis ersättning från de olika försäkringsbolagen vid förmedling av försäkring. Ersättning varierar mellan olika försäkringsgivare och försäkringsprodukter. Ersättningen erhålls som en engångsersättning vid premieinbetalning eller löpande under försäkringsavtalets löptid alternativt som en kombination av de båda ersättningsformerna. Ersättningen beräknas utifrån den betalda försäkringspremien eller värdet av det förvaltade försäkringskapitalet.
Om Devise erhåller engångsersättning och ersättningsbeloppet är känt kommer ersättningsbeloppets storlek att redovisas i den rådgivningsdokumentation som upprättas vid rådgivningstillfället.
Då ersättningen är löpande och beräknas utifrån vid var tid aktuellt marknadsvärde kan ett belopp inte fastställas vid rådgivningstillfället. I den rådgivningsdokumentation som Devise upprättar vid rådgivningstillfället redovisas därför istället den procentandel som Devise erhåller från försäkringsgivaren.
Devise förmedlar för närvarande försäkringslösningar från Skandia, Futur Pension och SPP samt rena livförsäkringar från Idun Liv, och erhåller ersättningar från dessa enligt bifogade ersättningsbilagor från respektive försäkringsgivare. Bilagorna innehåller också uppgifter om eventuella annullationsansvar.
Försäkringsbolagen administrerar också ersättningar från kund till Devise då sådan överenskommelse fattas mellan kunden och Devise.
Genom avtal med SVP använder Devise Strukturinvest Fondkommission som depåinstitut. Då Devise och SVP har långtgående systemtekniskt samarbete med Strukturinvest erbjuds normalt Devises kunder depå eller Investeringssparkonto (ISK) hos Strukturinvest utan att först utreda om det i det enskilda fallet kan finns lämpligare depåinstitut.
Devise erhåller ingen ersättning av Strukturinvest för förmedlingen av ISK. I förekommande fall administrerar dock depåinstitutet det rådgivningsarvode som överenskommits med respektive kund och Devise kan därutöver erhålla vidarebefordrade ersättningar för fonder och andra finansiella produkter såvida kunden inte ingått ett Premium Netto-avtal med Devise. Som ersättning för den administration som depåinstitutet tillhandahåller behåller Strukturinvest f n 10% av de rådgivningsarvoden som de tar ut för Devises räkning samt 19% av de fondersättningar som vidarebefordras från fondbolag och fondplattformar som betalar sådan ersättning (netto dock ca 10%).
Devise tillhandahåller strukturerade produkter som ges ut av olika emittenter och produktleverantörer. Devise kan i förekommande fall komma att få ersättning för förmedling av strukturerade produkter från respektive produktleverantör.
Ersättningen beräknas som en procentsats av det investerade beloppet och kan variera mellan olika emittenter och produktleverantörer samt mellan olika strukturerade produkter tillhandahållna av samma emittent eller produktleverantör.
Devise erhåller normalt det courtage som kunden erlägger för den strukturerade produkten samt kan därefter erhålla en löpande ersättning om normalt ca 0,4 - 0,5% per år från produktbolaget under den tid som kunden innehar produkten. För kunder som ingått Premium Netto-avtal tecknas strukturerade produkter utan courtage och löpande ersättningar erhålls av kunden som ett engångsavdrag på köpeskillingen.
Exempelvis tecknar en kund, som inte omfattas av Premium Netto-avtal, en strukturerad produkt med nominellt 100.000 kr och 5 års löptid. Courtaget uppgår t ex till 3%. Devise erhåller då dessa 3% som kunden har betalat som courtage, d v s 3.000 kr. Under löptiden erhåller Devise därefter årligen t ex 0,5% eller 500 kr per år från produktbolaget till dess att produkten förfaller eller till dess att kunden väljer att avyttra produkten i förtid. Om kunden har tecknat Premium Netto-avtal utgår inget courtage och kunden köper produkten med ett avdrag om 2,5% (5 år x 0,5%), dvs till teckningskursen 97,5% eller 97.500 kr.
Vid förmedling av strukturerade produkter dokumenterar Devise alltid de ersättningar som Devise kan komma att erhålla från produktleverantören i den rådgivningsdokumentation som upprättas vid rådgivningstillfället.
Vid förmedling av fonder, fondbytestjänster och andra sparprodukter erhåller Devise i förekommande fall löpande ersättning mellan 0 – 1 % per år beräknat på marknadsvärdet av det investerade kapitalet alternativt av värdet på det nominella beloppet på investeringen. Devise erhåller i normalfallet indirekt ersättningar från fonder som är anslutna till handelsplattformen MFEX via Strukturinvest. Dessa ersättningar utbetalas av MFEX till depåinstitutet som därefter vidarebefordrar 81% av den ersättning som de har erhållit till Devise. Depåinstitutet betalar å sin sida en avgift till MFEX som motsvarar ca 10% av den ersättning som de erhåller för de tjänster som dessa tillhandahåller. Vanligtvis motsvarar ersättningen för fonder som förmedlas via MFEX ca 40-50% av respektive fonds förvaltningsavgift. Vissa fondbolag lämnar ingen ersättning alls. Detta gäller bl a Brummer & Partners och Rhenman & Partners.
Exempel: Värdet i en fond som har en förvaltningsavgift på t ex 1,6 % är 100.000 kr. Fonden är ansluten till handelssystemet MFEX som depåinstitutet har avtal med. MFEX erhåller t ex 50% av fondens förvaltningsavgift och betalar ut en ersättning om 800 kr per år till depåinstitutet. Depåinstitutet å sin sida erlägger ca 80 kr per år för de tjänster som MFEX tillhandahåller. 81% av ersättningen från MFEX vidarebefordras till Devise, d v s 648 kr.
I de fall Devise erhåller ersättningar för förmedlade fonder dokumenteras ersättningens storlek i den rådgivningsdokumentation som upprättas i samband med rådgivningstillfället. Vanligtvis erhålls ersättningen som en procentandel av aktuellt marknadsvärde enligt ovan och är inte känd till sitt belopp vid rådgivningstillfället. Därför dokumenteras den framtida potentiella ersättningen som den procentuella ersättning som Devise erhåller.
De maximala ersättningsnivåerna som Devise kan erhålla från depåinstitutet Strukturinvest är begränsade enligt följande (per fondkategori):
Aktiefonder exkl. Emerging Markets 0,75%
Aktiefonder Emerging Markets 1,00%
Blandfonder 0,75%
Hedgefonder 0,75%
Räntefonder 0,50%
Eventuellt överskjutande ersättningar tillfaller Strukturinvest.
För kunder med Premium Netto-avtal erhåller Devise inga fondersättningar. Depåinstitutet Strukturinvest administrerar istället att sådana ersättningar bokförs direkt på kundens ISK eller försäkringsdepå. Kunder med Premium Netto-avtal berörs inte av ovan redovisade ersättningsbegränsningar.
I vissa fall har kompletterande avtal tecknats mellan SVP och vissa fondbolag direkt. I dessa fall kan det förekomma att Devise får del av extraersättningar utöver de som erhålls från depåinstitutet. I de fall detta skulle vara aktuellt kommer Devise att dokumentera detta i de enskilda rådgivningsdokumentationerna som upprättas i samband med rådgivningstillfället.
Som övrig verksamhet förmedlar Devise i begränsad omfattning även utvalda onoterade tillgångar till en begränsad krets bland Devises kunder. Devise erhåller i dessa fall ersättning från de bolag som erhåller kapital förmedlat av Devise. Kapitalet kan vara t ex aktiekapital, aktieägartillskott eller lån. Ersättningsnivån från dessa bolag varierar bl a beroende på hur omfattande Devises kapitalanskaffningsuppdrag är i termer av rådgivning och konsultation till det aktuella bolaget samt biträde vid framställande av presentationsmaterial; typ av kapital (t ex direktlån, obligationer eller aktier); Due Diligence-arbetets komplexitet; kapitalvolymens omfattning; vilka kostnader som Devise har för arrangemang och material i samband med investerarpresentationer mm. I de uppdrag som Devise haft har ersättningen varierat mellan 2% - 6,5% av förmedlat kapital. Detta innebär att Devise erhållit mellan 20.000 kr till 65.000 kr för ett förmedlat kapital om t ex 1.000.000 kr. Devise upprättar alltid en särskild förköpsinformation som lämnas till intresserade kunder som bedöms vara lämpliga för denna typ av placering. Förköpsinformationen lämnar bl a information om ersättningsnivåns storlek och i den rådgivningsdokumentation som upprättas av Devise vid rådgivningstillfället redovisas det ersättningsbelopp som Devise erhåller från det aktuella bolaget för den specifikt föreslagna kundinvesteringen.