Dataskyddsförordningen, eller GDPR som den också kallas efter engelskans "General Data Protection Regulation", innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter.
Dataskyddsförordningen gäller från den 25 maj 2018 och ersätter Personuppgiftslagen (PuL). Den nya förordningen ger oss alla större rätt att bestämma över våra personuppgifter.
Förordningen syftar bland annat till att:
Stärka medborgarnas grundläggande rättigheter i den digitala tidsåldern genom att ge dem kontroll över hur deras personuppgifter används
Underlätta för näringslivet genom att förenkla regelverken på den digitala gemensamma marknaden
Få organisationer att ta ansvar för hur de behandlar personuppgifter
Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet.
En behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling oberoende av om den sker automatiserat eller inte. Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, lagring, bearbetning och radering.
Personuppgifter som lämnas till Devise Partners AB, 556714-2343, ("Devise"), som är personuppgiftsansvarig, kommer att samlas in, behandlas och lagras av Devise för att bolaget ska kunna förbereda, tillhandahålla och administrera produkter och tjänster till dig som kund samt fullgöra ingångna avtal. Den rättsliga grunden för vår behandling av personuppgifter är att Devise ska kunna fullgöra sina förpliktelser enligt lag eller andra författningar.
Devise måste också följa ett antal lagar och myndighetsbeslut och då hanterar vi dina personuppgifter för att till exempel:
Kontrollera och verifiera din identitet
Följa upp och analysera dina transaktioner för att förebygga eller upptäcka bedrägerier, penningtvätt och andra brott
Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till rådgivning avseende värdepapper eller portföljförvaltning
Dokumentera och spara personuppgifter kopplade till rådgivning avseende försäkringslösning
Rapportera till myndigheter såsom Skatteverket och Finansinspektionen
För oss på Devise är det viktigt att behandla personuppgifter med största omsorg. Därför välkomnar vi den nya förordningen, eftersom den stärker våra kunders ställning och deras rättigheter till sina egna uppgifter.
För oss som bedriver försäkringsförmedling med tillhörande sidotillstånd samt som anknutet ombud till värdepappersbolag har dataskydd alltid varit centralt. Vi är beroende av våra kunders förtroende att hantera och skydda deras uppgifter. Först då kan vi erbjuda tjänster och råd som är anpassade till varje individs speciella behov. Vi värnar om detta förtroende.
De personuppgifter vi hanterar relaterar till följande kategorier (med exempel inom parentes):
Grundläggande personuppgifter (personnummer, namn, kontaktuppgifter, ID-nummer)
Kompletterande personuppgifter vilka krävs för grundläggande kundkännedom KYC (individuell information om ekonomiska, finansiella, civilrättsliga, skatterättsliga förhållanden. Personliga preferenser avseende t ex riskacceptans, placeringshorisont, särskilda önskemål som är av betydelse för Devises rådgivning samt information och bedömningar av din kunskap och erfarenhet avseende finansiella instrument och olika typer av försäkringslösningar.)
Bedömning och klassificering (enligt regler kring penningtvätt, värdepappershandel eller skattskyldighet i USA)
Avtal (all typ av information kopplad till avtal såsom kund-, rådgivnings- och portföljförvaltningsavtal, försäkringsavtal samt fullmakter)
Finansiella transaktioner (Värdepappersaffärer)
Kommunikation (via brev och E-post)
Granskningsloggar (Rådgivningsverktyg)
Vi samlar in personuppgifterna direkt från dig, till exempel när du vill ingå ett avtal om portföljförvaltning, rådgiven depå eller försäkringsaffär. Vi uppdaterar normalt uppgifterna avseende portföljförvaltning årligen och i samband med rådgivningstillfället avseende rådgiven depå och försäkring.
Avseende juridiska personer samlas även uppgifter in från Bolagsverket då i form av registreringsbevis.
Vi samlar inte in fler uppgifter än de vi behöver för att kunna leverera de tjänster du vill ha eller som olika lagar eller myndighetsbeslut kräver att vi samlar in.
För att kunna leverera våra tjänster är det många gånger nödvändigt att vi delar personuppgifter med andra bolag eller leverantörer som arbetar för vår räkning.
Exempel på när vi delar dina personuppgifter är:
Vi ställer samma krav på sekretess och säkerhet på våra samarbetspartner som om vi själva behandlat uppgifterna. Gentemot dig som kund svarar vi alltid för att hanteringen av personuppgifterna sker korrekt.
I vissa speciella fall kan vi även överföra personuppgifter till organisationer i s.k. tredjeländer (länder utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, EES). Sådana överföringar kan göras om följande villkor uppfylls.
Vi samlar in, behandlar och analyserar uppgifter om användningen av våra webbsidor. Trafikdata är uppgifter kopplade till besökare på webbsidan och uppgifterna som hanteras i kommunikationsfält för att skicka distribuera eller göra meddelanden tillgängliga.
Vi använder cookies och liknande teknik för att leverera produkter och tjänster till dig, erbjuda dig en säker onlinemiljö, hantera vår marknadsföring och ge dig en bättre onlineupplevelse, följa upp webbplatsens prestanda samt göra innehållet på våra websidor mer relevant för dig. Informationen används inte för att identifiera enskilda besökare, förutom när det gäller kunder inloggade via internetportal.
Du kan ange i webbläsarens inställningar om du vill tillåta eller inte tillåta cookies. Om du väljer att inte tillåta cookies kan du använda våra websidor och en del tjänster men användningen av vissa funktioner och delar av vår webbplats och tjänster kan vara kraftigt begränsad.
Vi sparar dina personuppgifter så länge vi behöver för att kunna tillhandahålla de produkter och tjänster du har avtal med oss om. Vi sparar också personuppgifter för att kunna uppfylla krav i lagar och beslut av myndigheter.
Om du avslutar en produkt eller tjänst hos Devise behöver vi spara en del av dina personuppgifter som är kopplade till rådgivningen, produkten eller tjänsten under en viss tid. Vi behöver exempelvis behålla vissa personuppgifter i minst fem år och högst tio år för att uppfylla regler kring penningtvätt.
Du kan när som helst få information om vilka personuppgifter om dig som vi hanterar. Om du önskar sådan information kontaktar du oss enklast via info@devise.se
Om du upptäcker att vi har felaktiga uppgifter om dig korrigerar vi dessa så snart vi uppmärksammas på det. Kontakta oss på info@devise.se om vi behöver korrigera felaktiga personuppgifter om dig
Du kan begära radering eller begränsning av registrerade uppgifter under förutsättning att det inte står i strid mot gällande lagkrav, krav i författning eller myndighets beslut som är överordnat dataskyddsförordningen.
Om du har frågor eller synpunkter kring hur vi behandlar dina personuppgifter är du välkommen att kontakta oss på info@devise.se eller ringa på 031- 80 80 80.
Du kan också kontakta vår klagomålsansvarige eller tillsynsmyndigheten, Datainspektionen, för eventuella klagomål rörande behandlingen av dina personuppgifter.
Du kan kontakta vår klagomålsansvarig via mail: klagomalsansvarig@devise.se och tillsynsmyndigheten via www.datainspektionen.se.
Devise Partners AB, 556714-2343, (nedan kallad Devise) erbjuder förmögenhetsrådgivning åt privatpersoner, företag, institutioner och stiftelser samt förmedlar försäkringslösningar inom förmögenhets- och pensionsområdet. Genom avtal med Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB, 556324-5447, (nedan kallad SVP) erbjuds Devises kunder investeringsrådgivning och orderhantering avseende finansiella instrument. Via Strivo, 556759-1721, erbjuds Devises kunder depå, ISK samt portföljförvaltning.
Med tillstånd från Finansinspektionen bedriver Devise försäkringsförmedlingsverksamhet avseende: Livförsäkring (direkt), Tilläggsförsäkring till livförsäkring (direkt), Försäkring anknuten till värdepappersfonder (direkt), Lång olycksfall- och sjukförsäkring (direkt) och Olycksfalls- och sjukförsäkring (direkt). Finansinspektionen är också den tillsynsmyndighet som utövar tillsyn över Devises verksamhet inom dessa områden. Finansinspektionen kan på begäran också lämna upplysning om huruvida en anställd hos Devise har rätt att förmedla försäkring och om denna rätt är begränsad till visst slag av försäkring, någon eller några försäkringsklasser eller grupper av försäkringsklasser. Finansinspektionens kontaktuppgifter är: Finansinspektionen, Box 7821, 103 97 Stockholm, tel 08-787 80 00, e-post finansinspektionen@fi.se, websida www.fi.se. Devises kontaktuppgifter är: Lilla Bommen 1, 411 04 Göteborg, tel 031-80 80 80, e-post info@devise.se, websida www.devise.se.
Finansinspektionens tillsyn omfattar inte annan förekommande verksamhet än försäkringsförmedling. Devise står under Konsumentverkets tillsyn vad avser marknadsföring. Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad. Tel. 0771-42 33 00, e-post konsumentverket@konsumentverket.se, websida www.konsumentverket.se.
Devise är registrerat hos Bolagsverket avseende Livförsäkring (klass 1A, 1B, 3 och 4) samt Skadeförsäkringar grupp A. Devises registrering kan kontrolleras hos Bolagsverket, 851 81 Sundsvall, tel 0771-670 670, e-post bolagsverket@bolagsverket.se, websida www.bolagsverket.se.
Devise tillhandahåller rådgivning om de försäkringsprodukter och försäkringsbaserade investeringsprodukter som Devise distribuerar samt om de finansiella instrument som i förekommande fall kan ingå i en försäkringsprodukt. Devise agerar för kundens räkning vid förmedling av försäkring. Det föreligger ej något uppdragsförhållande mellan Devise och något försäkringsföretag. Devise kan erbjuda regelbunden bedömning avseende lämpligheten av de försäkringsbaserade investeringsprodukter Devise rekommenderat efter särskild överenskommelse. I annat fall sker inte någon regelbunden sådan bedömning.
Devise är vidare också anknutet ombud till SVP vilket innebär att du som kund till Devise också är kund till SVP. SVP är ett svenskt värdepappersbolag med tillstånd, och under tillsyn, av Finansinspektionen att verka enligt lagen om värdepappersmarknaden. Genom att vara anknutet ombud kan Devise verka under SVP:s tillstånd och namn med investeringsrådgivning och orderförmedling av värdepapper. SVP tar då ansvar för att denna verksamhet följer de regler och riktlinjer som råder på värdepappersmarknaden och att du som kund erhåller det kundskydd du har rätt till. SVP:s kontaktuppgifter är: Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (org.nr: 556324-5447) Grev Turegatan 14, 114 46 Stockholm, e-post info@svenskvpservice.se, websida www.svenskvpservice.se. SVP ägs till största del av Primrose Partners AB, 559129-5604 (nedan kallat Primrose) och Devise är en av flera minoritetsägare i Primrose. Primrose är också moderbolag till det helägda dotterbolaget Strivo AB, 556759-1721, (nedan kallat Strivo).
Eftersom rådgivning kan ske under Devises egna tillstånd eller under SVP:s tillstånd kommer Devise att lämna information om när rådgivning under eget tillstånd sker. I alla andra fall sker rådgivning under SVP:s tillstånd. Genom avtal med SVP använder Devise i första hand Strivo som depåinstitut. Då Devise och SVP har långtgående systemtekniskt samarbete med Strivo erbjuds normalt Devises kunder depå eller Investeringssparkonto (ISK) hos Strivo utan att först utreda om det i det enskilda fallet kan finns lämpligare depåinstitut.
Inom försäkringsområdet erbjuder Devise för närvarande försäkringslösningar för nyteckning från Skandia, EuroAccident, Futur Pension och Idun Liv. Devise utreder vanligtvis inte andra alternativ även om avtal finns med ett flertal andra försäkringsbolag. Löpande utreder och fastslår Devise vilka försäkringsbolag och försäkringslösningar som skall erbjudas kunderna utifrån en helhetssyn. Devise genomför med andra ord ingen opartisk analys. Med opartisk analys menas att opartiskt analysera marknadens samtliga alternativ. Devise är minoritetsägare i Idun Liv via dess moderbolag Primrose.
Inom värdepappersområdet sker rådgivning huvudsakligen av fonder, ETF:er, ETP:er, ETN:er, AIF:er och i viss utsträckning strukturerade produkter. Devise erbjuder i första hand sådana fonder som upptagits på Strivos fondlista. Dessa fonder har Strivo valt ut efter ett helhetsperspektiv med utgångspunkt från bl a fondernas bedömda kvalitet, risk, grad av aktiemarknadsberoende, geografisk inriktning, branschinriktning, kostnader och ersättningar etc. Fondlistan uppdateras löpande. Utöver de fonder som upptagits på Strivos fondlista har Devise valt att komplettera utbudet av fonder med övriga fonder som tillhandahålls via MFEX som Devise finner intressanta att erbjuda sina kunder utöver de som upptagits på Strivos fondlista. I dessa fall har Devise analyserat fonderna enligt de urvalskriterier som angivits ovan. Devise utreder vanligtvis inte andra konkurrerande fondalternativ i samband med individuell rådgivning. Aktuell fondlista kan erhållas på begäran samt finns tillgänglig på Strivo hemsida www.strivo.se.
Devise begränsar normalt rådgivningen av strukturerade produkter till sådana produkter som marknadsförs av Strivo och Garantum.
Devise begränsar normalt rådgivningen av ETF:er, ETP:er, ETN:er till sådana produkter som godkänns av SVP.
Devise genomför med andra ord ingen opartisk analys varken vid fondurval, vid val av strukturerade produkter eller ETF:er, ETP:er, ETN:er. Med opartisk analys menas att opartiskt analysera marknadens samtliga alternativ.
På uppdrag av Devise erbjuder Strivo portföljförvaltning för Devises kunder enligt de s k Devise-portföljerna. För närmare information om dessa hänvisas till dokumentet ”Beskrivning och Riktlinjer för de s k Devise-portföljerna” som kan erhållas på begäran. Devises kunder erbjuds på detta sätt portföljförvaltning med olika risknivåer som är avsedda att tillgodose de flesta av Devises kunders önskemål och behov. I vissa fall kan Devise komma fram till att en kund inte lämpar sig för någon av de förvaltningsstrategier som Strivo erbjuder Devises kunder, varvid kunden i sådant fall informeras om detta. Devise förmedlar normalt endast portföljförvaltningsuppdrag till Strivo och utreder därför inga andra portföljförvaltningsalternativ.
Som övrig verksamhet förmedlar Devise i begränsad omfattning även utvalda onoterade tillgångar till en begränsad krets bland Devises kunder. Om rådgivning och förmedling av onoterade tillgångar i privata bolag sker inom ramarna för en försäkringslösning gäller sedvanliga kundskyddsregler och Devises ansvarsförsäkring. Då sådan placering inte sker inom försäkring omfattas inte rådgivning och förmedling av sedvanliga kundskyddsregler och omfattas inte av Devises ansvarsförsäkring.
Sammanfattning av instruktioner för undvikande av intressekonflikter,
Devise skall vidta alla rimliga åtgärder för att identifiera intressekonflikter mellan å ena sidan det egna bolaget, inbegripet ägare, ledning och personal och å andra sidan Devises kunder, eller mellan två kunder, som uppstår vid tillhandahållandet av förmedlingstjänster och sidotjänster eller en kombination av sådana tjänster. Regler och riktlinjer finns därför som sörjer för att sådana konflikter, i möjligaste mån, inte påverkar kundernas intressen negativt. Dessa regler och riktlinjer kan i sin helhet beställas från Devise.
Bolaget har identifierat att potentiella intressekonflikter kan uppkomma bland annat i följande fall:
- om Bolaget erhåller incitament från tredje part,
- om Bolaget tar emot order avseende köp eller sälj i samma finansiella instrument från flera kunder samtidigt, eller
- om relevanta personer handlar i finansiella instrument som Bolaget mottager och vidarebefordrar order i.
Intressekonflikter kan även uppstå i andra fall än ovanstående och medarbetare ska ha ett kritiskt förhållningssätt och löpande identifiera potentiella intressekonflikter.
Ytterligare intressekonflikt föreligger då Devise är minoritets-delägare i Primrose vilket är moderbolag för, SVP, Strivo och Idun Liv. Devise kan därmed vara berättigad till aktieutdelning ifall sådan ges. Eventuella aktieutdelningar från Primrose baseras på bidraget till bolagens intäkter och är inte kopplade till ägarandel. Devise är även minoritetsdelägare i Plain Group Sweden AB (559002-7099).
Devise har identifierat ett antal intressekonflikter som hanteras enligt de interna regler och riktlinjerna som Devise har upprättat. Arbetet med att identifiera intressekonflikter pågår kontinuerligt i det dagliga arbetet och behandlas löpande på Devises styrelsemöten. Vid utbildning av Devises personal läggs stor vikt vid etiskt agerande och hantering av intressekonflikter.
Om de interna reglerna och riktlinjerna inte tillräckligt skyddar kundens intresse ska Devise på ett tydligt sätt upplysa kunden om intressekonfliktens allmänna art och orsaken till den innan den aktuella tjänsten utförs. Om det beslutas att en sådan intressekonflikt inte går att hantera så ska Devise inte genomföra affären för kunds räkning utan att informera kunden om detta och avbryta genomförandet av affären såvida kunden inte uttryckligen begär att affären ska genomföras trots intressekonflikten. Dock skall den information som lämnas i detta dokument, om kända och här redovisade intressekonflikter, inte anses utgöra något hinder för de tjänster Devise erbjuder och kräver därmed inget uttryckligt samtycke. De intressekonflikter som här avses avser Devises minoritetsägande i Primrose (och därmed indirekt i Strivo, SVP, Idun Liv) och att Strivo för närvarande regelmässigt väljs som depåinstitut.
Devises ansvarsförsäkring hos QBE Insurance (Europe) Ltd, filial Sverige, gäller för skadeståndsskyldighet enligt 4 kap. 16 § lagen (2018: 1219) om försäkringsdistribution samt skadeståndsskyldighet enligt 5 kap. 7 § lagen om försäkringsförmedling (SFS 2005:405). Försäkringsbelopp: EUR 1 300 380 per skada, dock maximalt EUR 2 600 750 för respektive försäkringsperiod. Försäkringen gäller för krav som för första gången framställs mot försäkrad under försäkringstiden, dock endast under förutsättning att skadan orsakats efter den 1 april 2013 (retroaktivt datum). Observera att en skadelidande får rikta krav på ersättning direkt mot försäkringsgivaren i den mån ersättning inte lämnats av Devise och att ett sådant krav måste framställas inom skälig tid. Ansvarsförsäkringen är en gruppförsäkring tecknad av Svenska försäkringsförmedlares förening (SFM) som Devise har anslutit sig till.
Kontaktuppgifter till QBE Insurance (Europe) Ltd, filial Sverige: Sveavägen 9 111 57 Stockholm, tel: 08-587 514 00, www.qbe.se.
SVP:s ansvarsförsäkring hos AIG Europe S.A., filial Sverige, gäller för ren förmögenhetsskada som avser värdepappersaffärer och som även täcker Devises värdepappersaffärer som förmedlas via SVP. Försäkringsbelopp: 10.000.000 kronor per skada, dock maximalt 20.000.000 kr per försäkringsperiod. Observera att en skadelidande får rikta krav på ersättning direkt mot försäkringsgivaren i den mån ersättning inte lämnats av SVP och att ett sådant krav måste framställas inom skälig tid.
Kontaktuppgifter till AIG Europe S.A., filial Sverige: Box 3506, 103 69 Stockholm, tel: 08-506 920 00, www.aig.se.
I normalfallet betalar Devises kunder ett rådgivningsarvode samt ett förmedlingsarvode* för att erhålla rådgivning och förmedling av finansiella instrument. Om rådgivningen sker inom ramarna för en försäkringslösning administreras arvodet vanligtvis av försäkringsbolaget. I annat fall administrerar det valda depåinstitutet arvodet alternativt en kombination av försäkringsbolaget och det valda depåinstitutet.
Vid förmedling av försäkring kan Devise erhålla ersättningar från försäkringsbolag och kan därför ha incitament att föreslå en försäkring framför en annan. Gällande finansiella instrument som UCITS-fonder, ETF:er, ETP:er, ETN:er samt AIF-fonder finns det fr o m 1 april 2022 inga direkta intressekonflikter mellan Devise och dess kunder och inga direkta incitament för Devise att välja en UCITS-fond, ETF:er, ETP:er, ETN:er eller en AIF-fond framför en annan då samtliga ersättningar från dessa betalas tillbaka till kunds depå. Devise dokumenterar och redovisar individuellt samtliga engångsersättningar som Devise erhåller från tredje part, med ersättningsbelopp, om detta är känt vid tillfället för förmedlingen. Löpande ersättningar och ersättningar som inte är kända till sitt belopp vid förmedlingstillfället redovisas och dokumenteras i stället i form av vilken procentuell ersättning som erhålls i den mån det är möjligt. I annat fall sker redovisning och dokumentation av grunderna för ersättningen.
Vid portföljförvaltning utgår ett särskilt förvaltningsarvode som administreras av Strivo för vidare befordran till Devise. Samtliga ersättningar som erhålls av Strivo från tredje part återförs individuellt till respektive förvaltningsdepå snarast efter att ersättningen erhållits av Strivo. I sådana eventuella fall där medel inte kan återföras till kundens förvaltningsdepå kommer i stället utbetalning ske kontant till av kunden angivet konto.
För fördjupad information hänvisas till bilagan ”Information om avgifter och ersättningar”.
Devises rådgivare har fast lön och erhåller inga provisioner alternativt arbetar på konsultbasis.
Devise kategoriserar normalt alla kunder som ”icke professionella”. Om kunden vill byta kategori till professionell eller jämbördig motpart ska särskild begäran om detta göras hos Devise.
Det språk som tillämpas i all kommunikation gentemot kunder är svenska och all kommunikation sker via mejl, telefon och brev i nämnd ordning.
Bolaget kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation). Syftet med behandlingen är fullgörandet av Devises åtagande mot dig som kund. Uppgifterna kan komma att behandlas av andra bolag för att vi ska kunna utföra det uppdrag vi fått från dig. Fullständig information om hur vi behandlar personuppgifter återfinns på vår hemsida www.devise.se.
Om du som kund av någon anledning är missnöjd med den rådgivning du fått av Devise, och inte löser problemet med din rådgivare hos Devise, kan du framföra ett kundklagomål. Beroende av om rådgivningen skett under Devises eller SVP:s tillstånd ska du vända dig till antingen Devises klagomålsansvarige eller SVP:s klagomålsansvarige. Om du är osäker ombeds du kontakta någon av dessa som kan informera om vem som ska handlägga ärendet. Klagomålet ska framföras skriftligen till:
Svensk Värdepappersservice AB
Grev Turegatan 14, 4 tr
114 46 Stockholm
E-post: klagomalsansvarig@svenskvpservice.se
För övrig information se www.svenskvpservice.se
Devise Partners AB
Lilla Bommen 1, vån 18
411 04 Göteborg
E-post: klagomalsansvarig@devise.se
För övrig information se www.devise.se
Konsumenter kan få vägledning hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå och hos Konsumenternas Försäkringsbyrå. Konsumenter kan få eventuell tvist prövad hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller vid allmän domstol. Kontaktuppgifter till ARN är: Box 174, 101 23 Stockholm, tel 08-508 860 00, websida www.arn.se. Näringsidkare kan få eventuell tvist prövad vid allmän domstol.
Devise Partners AB 2023.12.01
*gäller enbart UCITS-fonder, ETF:er, ETP:er, ETN:er samt AIF-fonder
Devise erhåller i normalfallet rådgivningsarvode samt förmedlingsarvode från kund för försäkrings- och investeringsrådgivning samt förmedling av finansiella produkter på depå inom eller utom försäkring samt på Investeringssparkonto (ISK). Rådgivningsarvodet administreras antingen av försäkringsbolaget, om förvaltningen sker inom ramen för en depåförsäkring och som erbjuder sådan arvodesadministration, eller det valda depåinstitutet där värdepappersdepån finns eller en kombination av båda. Devise erhåller ersättningen månadsvis eller kvartalsvis beroende på försäkringsbolagets eller depåinstitutets rutiner och belastas kundens depå eller försäkring i motsvarande intervaller. Utöver ersättningen som erhålls från kund kan Devise komma att erhålla vissa ersättningar från tredje part enligt vad som anges i detta dokument.
Genom avtal med SVP använder Devise Strivo som depåinstitut. Devise och SVP har långtgående systemtekniskt samarbete avseende rådgivningsdokumentation och ordergivningssystem med Strivo varför Devises erbjuder kunder depå hos Strivo utan att först utreda om det i det enskilda fallet kan finns lämpligare depåinstitut.
I förekommande fall administrerar depåinstitutet det rådgivningsarvode samt förmedlingsarvode som överenskommits mellan Devise och respektive kund. Som ersättning för den administration som depåinstitutet tillhandahåller behåller depåinstitutet f n 10 % av det rådgivningsarvode som Devise kommit överens med kund om.
Genom avtal med SVP använder Devise Strivo som depåinstitut. Devise och SVP har långtgående systemtekniskt samarbete avseende rådgivningsdokumentation och ordergivningssystem med Strivo varför Devises erbjuder kunder Investeringssparkonto (ISK) med depå hos Strivo utan att först utreda om det i det enskilda fallet kan finns lämpligare depåinstitut.
I förekommande fall administrerar depåinstitutet det rådgivningsarvode samt förmedlingsarvode som överenskommits mellan Devise och respektive kund. Som ersättning för den administration som depåinstitutet tillhandahåller behåller depåinstitutet f n 10 % av det rådgivningsarvode som Devise kommit överens med kund om.
Rådgivningsarvode tas normalt ut från försäkringsbolaget i de fall förvaltningen sker inom en försäkring, se avsnitt ”Ersättning från tredje part”. Det förekommer dock att rådgivningsarvode tas ut från depån även om det finns en försäkring. I de fall administrerar depåinstitutet det rådgivningsarvode som överenskommits mellan Devise och respektive kund. Som ersättning för den administration som depåinstitutet tillhandahåller behåller depåinstitutet f n 10 % av det rådgivningsarvode som Devise kommit överens med kund om.
Devise erhåller sedan 1:e april 2022 inga ersättningar från UCITS-fonder, ETF:er, ETP:er, ETN:er eller AIF:er. Samtliga dessa ersättningar återbetalas till kunds depå. Som ersättning för att förmedla UCITS-fonder, ETF:er, ETP:er, ETN:er och AIF:er tar Devise ut ett förmedlingsarvode som överenskommits mellan Devise och respektive kund. Fram tills dess att avtal om detta upprättats mellan Devise och kund betalar kund i stället ett förmedlingsarvode motsvarande den historiska fondersättningen som tidigare tillfallit Devise. Förmedlingsarvodet beräknas utifrån värdet på fonder, ETF:er, ETP:er, ETN:er och AIF:er. Som ersättning för den administration som depåinstitutet tillhandahåller för förmedling av UCITS-fonder, ETF:er, ETP:er, ETN:er samt AIF-fonder tas en avgift ut enligt prislistan www.prislista.com.
I det fall strukturerade placeringar förmedlas via ISK eller depå utgår ett courtage som överenskommits mellan Devise och respektive kund. Courtage tas ut i de fall placeringen inte generar något förmedlingsarvode till Devise.
Devise erbjuder sina kunder portföljförvaltning via Strivo. Vid portföljförvaltning utgår ett särskilt förmedlingsarvode som administreras av Strivo för vidare befordran till Devise. Devise erlägger ett fast arvode till Strivo för det förvaltningsuppdrag som Devise lämnat till Strivo. Samtliga ersättningar som erhålls av Strivo från tredje part återförs individuellt till respektive förvaltningsdepå snarast efter att ersättningen erhållits av Strivo. I sådana eventuella fall där medel inte kan återföras till kundens förvaltningsdepå kommer i stället utbetalning ske kontant till av kunden angivet konto.
I vissa fall kan Devise komma att erhålla ersättning från annan part än kund. Ersättningarna utgörs normalt av löpande ersättningar som grundar sig på aktuella marknadsvärden, men skulle i undantagsfall också kunna utgöras av engångsersättningar (s k upfront-ersättning) eller en kombination av löpande ersättning och engångsersättning. I de fall Devise kan komma att erhålla en engångsersättning som är möjlig att fastställa till ett på förhand känt belopp kommer detta belopp att redovisas i den rådgivningsdokumentation som upprättas i samband med rådgivningen. I de fall där den löpande ersättningen till Devise är på förhand känd till sin procentandel av aktuellt marknadsvärde redovisas procentandelen i den rådgivningsdokumentation som upprättas i samband med rådgivningen.
Devise förmedlar i förekommande fall kapitalförsäkringar och tjänstepensionsförsäkringar i sådana fall där det bedöms vara lämpligt och passande för en enskild kund. I begränsad utsträckning förmedlar Devise även rena livförsäkringar samt kompletterande riskförsäkringar såsom sjukförsäkring, sjukvårdsförsäkring, efterlevandeförsäkring, återbetalningsskydd, olycksfallsförsäkring o dyl.
Devise erhåller vanligtvis ersättning från de olika försäkringsbolagen vid förmedling av försäkring. Ersättning varierar mellan olika försäkringsgivare och försäkringsprodukter. Ersättningen erhålls som en engångsersättning vid premieinbetalning eller löpande under försäkringsavtalets löptid alternativt som en kombination av de båda ersättningsformerna. Ersättningen beräknas utifrån den betalda försäkringspremien eller värdet av det förvaltade försäkringskapitalet.
Om Devise erhåller engångsersättning och ersättningsbeloppet är känt kommer ersättningsbeloppets storlek att redovisas i den rådgivningsdokumentation som upprättas vid rådgivningstillfället. Då ersättningen är löpande och beräknas utifrån vid var tid aktuellt marknadsvärde kan ett belopp inte fastställas vid rådgivningstillfället. I den rådgivningsdokumentation som Devise upprättar vid rådgivningstillfället redovisas därför i stället den procentandel som Devise erhåller från försäkringsgivaren.
Devise förmedlar för närvarande försäkringslösningar från Skandia, EuroAccident, Futur Pension samt Idun Liv.
Försäkringsbolagen administrerar också ersättningar från kund till Devise (rådgivningsarvode och förmedlingsarvode) då sådan överenskommelse fattas mellan kunden och Devise. Dessa ersättningar betraktas som tredjepartsersättningar men uppstår inte om det inte finns en direkt överenskommelse mellan kunden och Devise. I den rådgivningsdokumentation som upprättas vid rådgivningstillfället redovisas denna överenskommelse, dess avgifter och ersättningar samt anledningen till varför det anses vara till fördel för kunden att låta försäkringsbolaget administrera dessa avgifter.
Vid förmedling av fondbytestjänster och andra sparprodukter inom ramen av fondförsäkring erhåller Devise i förekommande fall löpande ersättning mellan 0 – 1 % per år beräknat på marknadsvärdet av det investerade kapitalet alternativt av värdet på det nominella beloppet på investeringen. I de fall Devise erhåller ersättningar för förmedlade av fondbytestjänster och andra sparprodukter inom ramen av fondförsäkring dokumenteras ersättningens storlek i den rådgivningsdokumentation som upprättas i samband med rådgivningstillfället. Vanligtvis erhålls ersättningen som en procentandel av aktuellt marknadsvärde enligt ovan och är inte känd till sitt belopp vid rådgivningstillfället. Därför dokumenteras den framtida potentiella ersättningen som den procentuella ersättning som Devise erhåller och/eller exemplifieras i kronor och ören med aktuellt förvaltat belopp.
Som övrig verksamhet förmedlar Devise i begränsad omfattning även utvalda onoterade tillgångar till en begränsad krets bland Devises kunder. Devise erhåller i dessa fall ersättning från de bolag som erhåller kapital förmedlat av Devise. Kapitalet kan vara t ex aktiekapital, aktieägartillskott eller lån. Ersättningsnivån från dessa bolag varierar bl a beroende på hur omfattande Devises kapitalanskaffningsuppdrag är i termer av rådgivning och konsultation till det aktuella bolaget samt biträde vid framställande av presentationsmaterial; typ av kapital (t ex direktlån, obligationer eller aktier); Due Diligence-arbetets komplexitet; kapitalvolymens omfattning; vilka kostnader som Devise har för arrangemang och material i samband med investerarpresentationer mm. I de uppdrag som Devise haft har ersättningen varierat mellan 2% - 6,5% av förmedlat kapital. Detta innebär att Devise erhållit mellan 20.000 kr till 65.000 kr för ett förmedlat kapital om t ex 1.000.000 kr. Devise upprättar alltid en särskild förköpsinformation som lämnas till intresserade kunder som bedöms vara lämpliga för denna typ av placering. Förköpsinformationen lämnar bl a information om ersättningsnivåns storlek och i den rådgivningsdokumentation som upprättas av Devise vid rådgivningstillfället redovisas det ersättningsbelopp som Devise erhåller från det aktuella bolaget för den specifikt föreslagna kundinvesteringen.
Devise Partners AB 2023.12.01
Styrelsen för Devise Partners AB (556714-2343) har 2021-02-26 fastställt följande policy för hantering och implementering hållbarhetsrelaterade risker i bolagets rådgivningsverksamhet. Policyn grundar sig på EU-förordning 2019/2088 om hållbarhetsrelaterade upplysningar som ska lämnas inom den finansiella tjänstesektorn och som träder i kraft den 10 mars 2021.
Försäkringsförmedling
Relevanta hållbarhetsrisker för Devise är hänförliga till de placeringar som erbjuds kunderna. Dessa risker ska hanteras i relevant utsträckning genom Devises rådgivningsprocess och i Devises process för produkturval. Kund ska få tillräcklig information i förköpsinformation om placeringarnas hållbarhetsrisker och det ska inte förekomma ett överdrivet risktagande avseende hållbarhetsrisker. I den utsträckning kunder har särskilda hållbarhetspreferenser ska detta särskilt tas hänsyn till i Devises lämplighetsbedömning.
Hållbarhetsrisker ska integreras i rådgivningsverksamheten genom de kunskapskrav som Devise vid var tid ställer på sina anställda.
Ersättning som betalas eller tas emot inom ramen för Devise förmedling av värdepapper eller investeringsbaserade försäkringsprodukter ska inte inverka negativt på hållbarhetsrisker, på kundens hållbarhetspreferenser eller leda till ett överdrivet risktagande av hållbarhetsrisker. Det finns i nuläget inte någon specifik ersättning kopplad till hållbarhetsrisker.
Devise tar i nuläget inte uttrycklig hänsyn till den negativa effekt placeringsalternativen kan få på hållbarhetsfaktorer med hänsyn till bolagets art, storlek och komplexitet samt eftersom regelverket för rådgivning om hållbara investeringar ännu inte är till fullo framtaget. Devise informerar kunder om relevanta hållbarhetsrisker förknippade med valda placeringar. Devise utvärderar löpande detta ställningstagande och som senast när EU och Sverige implementerat regelverket till fullo.
Investeringsrådgivning
Som anknutet ombud till Svensk Värdepappersservice i Stockholm AB (SVP) omfattas vi av deras hållbarhetsförklaring avseende den del av vår verksamhet som utgör investeringsrådgivning.
För att läsa mer om SVP:s arbete med hållbarhet, se https://www.svp.se/om-oss/hallbarhet/
Nödvändiga cookies | ||
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
|
||
Prestanda cookies | ||
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
|
||
Marknadsföring | ||
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.
|